Brigitte Bardot
Brigitte Bardot

Nee, het gaat niet over vrouwen of muziek, maar het gaat over auto’s. Over vrouwen ben ik zo klaar : een jonge Brigitte Bardot met dat blonde haar en dat pruilmondje zou op nummer 1 staan. Auto’s zijn echter een heel ander verhaal. Omdat ik een leeftijd van 50+ heb, een redelijk grote auto sloperij heb volgereden en vroeger net zo snel van ondergoed als van auto wisselde, is dit een probleem. En toch kan ik met jullie mijn top drie delen en sterker nog, vertellen waarom. Het enige wat niet lukt is de volgorde wie 1, 2 of drie is, dat ligt aan de omstandigheden, dus let’s go:

De Alfa Giulia Nuova Super 1300.

Ik had een afgetrapte 75’er van dit icoon, met het mooiste standaard dashboard ooit, Veglia tellers met kobaltblauwe wijzerplaten, twee stuks (temperatuur en oliedruk)in het midden gemonteerd, een houten dashboard en houten stuur; dit alles standaard.  Gekocht voor wat nu €220 zou zijn…..

Bellissima!
Bellissima!

Dat de Giulia de meest afschuwelijke kleur paars was met bruine kunstlederen bekleding (plastic) nam ik op de koop toe.

Kleurtje hè! Ik bleek de enige officieël geïmporteerde 1300 in Prugno (paars) the hebben.
Kleurtje hè! Ik bleek de enige officieël geïmporteerde 1300 in Prugno (paars) the hebben.

De knopjes voor de ruitenwissers, kachelventilator en dashboard verlichting zaten tussen de voorstoelen -waar ze ook horen- en rijden deed de 1300 dubbelnokker na een koprevisie als de beste. Het sonore uitlaat gegrom en 160 rijden met vier man aan boord met bagage, nog nooit een 1300 gereden met zulke prestaties. En dan de vijfbak, je reed in een auto met een vijfbak…

Het mooiste verhaal was dat de Alfa een echt ochtendhumeur had, ’s ochtends starten was er nooit bij dus moest mijn toenmalig lief met haar even aantrekkelijke buurmeisje samen in hun nachtponnetjes de Giulia menig vochtige ochtend aanduwen, dansend als twee nimfen achter de kont van de Alfa die dan luid protesterend tot leven kwam. Later toen de Inno hem had opgevolgd, kwam er een ouwe zeerob naar me toe die me vroeg waar die Paarse auto was gebleven, die twee jonge meiden ’s morgens vroeg maakten zijn hele dag goed, vertelde hij me!

De Alfa is aan zijn einde gekomen op een zaterdagmorgen toen een Mercedes 280S zich in de achterkant boorde… Ik heb nu nog een hekel aan Benzen !

Innocenti 1300 Cooper Export ook 1975

Volgens kenners de mooiste onder de Mini Coopers, de in licentie gebouwde Innocenti met Italiaans temperament!
Volgens kenners de mooiste onder de Mini Coopers, de in licentie gebouwde Innocenti met Italiaans temperament!

De opvolger van de Alfa. Op zaterdag stond er een Cooper in de krant bij een autohandelaar aan de Aalbrechtskade in Rotterdam, ook wel de Aalgladkade genoemd naar het aantal autohandelaren met een ‘twijfelachtige’ reputatie. Samen met vriend en sleutelmaat Andreas ernaartoe en het was een echte ! Rood met een zwart dak, Carello halogeen verlichting, weer een dashboard met Veglia tellers en Mille-Miglia velgen.

Een hele batterij aan informatie en rechts, voor de passagier zit  de benzinemeter!
Een hele batterij aan informatie en rechts, voor de passagier zit de benzinemeter!

Uiteraard zat er werk aan maar voor nu € 600 een Inno Cooper, ook toen al was het weinig geld! De motor gaf snel de geest (na twee dagen) maar who cares? Op de sloperijen lagen stapels Austin Gliders, Allegro’s en Mini’s met vaak nog goede motoren. Voor € 100 kocht je een sloop motor en sleutelen was eerder regel dan uitzondering.

Innocenti in Italië bouwde de mooiste Coopertjes, het dashboard, de stoeltjes, Halogeenverlichting en Brembo schijven met bekrachtiging voor yes, Brembo remmen zoals op een Ferrari !

Stond een Innocenti goed, deze ATS velgen.

Het ding ging dan ook als vergif, zat door een grotere spoorbreedte, aan de weg vast en iedere bocht was een mooi avontuur. Mannen met snellere wagens moesten afhaken tegen de Inno op een bochtige weg, het kreng trok net zo snel als de 6 cilinder Camaro van een vriend… die de Camaro spontaan inruilde op een 911 Porsche !

Op de sloop nog tegen een setje ATS velgen aangelopen door € 50 de Inno was geweldig! Toch had ze dringend hulp nodig en ik liet haar professioneel restaureren en overspuiten in origineel rood met zwart.

Helaas, een Jaguar XJ6 3.4L met elektrisch schuifdak en overdrive in chocolade bruin en ex directie wagen van van Melle (de snoepjesfabrikant) kwam op mijn weg en een jongen die Mini fanaat was en aan mijn hoofd zeurde werd uiteindelijk de nieuwe eigenaar van de 93-AU-29;  hij heeft haar nog steeds in zijn bezit !

De Renault 4

Renault 4
Renault 4

De voorganger van beiden, de lage aanschafprijs, de lekkere wegligging en het gevoel dat je over een golvend tapijt rijdt. Dan vond ik de viertjes altijd gezellig van binnen, de stoeltjes of voorbank zaten lekker. De R4 was robuust, de carrosserie was dan wel van echt blik, maar onderhuids snorde een 850 cc motortje en de wegligging was goed. Alleen de remmen, trommels rondom waren niet zo prettig, zeker niet als je bij nat weer ineens moest remmen (trommels zijn gevoelig voor vocht en je moet ze eerst droogremmen) Het dashboard bestond uit 1 teller en was van bruin plastic gemaakt.

Die staande binnenspiegel vonden we altijd tres DS!
Die staande binnenspiegel vonden we altijd tres DS!

Verder zat er een half doorzichtig bruinig stuur in, maar toch, charme had de R4 zeer zeker en hij was altijd handig om spullen te halen of te brengen. Ik denk niet dat ik ooit een auto heb gereden die meer no nonsense was dan de R4, het was vorm volgt functie in optima forma! Ik heb er twee gehad een 69´er en een 70´er, de ene is als donor voor de andere gebruikt die ik kocht met een kapotte motor.

Col de Puymorens
Col de Puymorens

Waarvoor ik wat zou willen gebruiken lijkt me duidelijk, de Col de Puymorens in de Pyreneeën bedwingen met een Inno,  de snelle autostrada tussen Milaan en Genua de met een Giulia, en het Franse platteland doorkruisen met de Renault 4. Dat zijn mijn droomritten met mijn favoriete klassiekers; wat zijn de jouwe?

Renault 4 tekening
Renault 4 tekening
Wat is jouw top drie?
Getagd op:        

58 gedachten over “Wat is jouw top drie?

  • 10 november 2009 om 13:57
    Permalink

    @ Klassiekerrally:

    Oh god, ik word beroemd 8)

  • 9 november 2009 om 20:56
    Permalink

    joopie, dat valt wel mee toch? Volgens mij willen we allemaal de mooie kanten van Rotterdam graag leren kennen. Ik gaf alleen aan dat ik bepaalde delen van Rotterdam heb gezien waar ik dood nog niet gevonden wil worden. Maar zulke wijken hebben andere steden ook wel…

  • 9 november 2009 om 20:52
    Permalink

    wat zij jullie negatief over rotterdam ik wou jullie eerst uitnodigen voor naar de metro te komen kijken maar laat maar. 😐

  • 9 november 2009 om 13:03
    Permalink

    @ Klassiekerrally
    De ghetto’s vind ik er juist bij horen. 🙂 Alleen moet ik toegeven dat ik klink als iemand die erover gelezen heeft.

  • 9 november 2009 om 09:17
    Permalink

    Ja, gooi nog wat olie op ’t vuur: nu kunnen we helemaal niet meer wachten! :mrgreen:
    Mijn vader had ook een Commodore GS/E. Was toen al in standaard vorm een snelle auto. M’n vader reed toen ook nog hard. Inmiddels zijn die wilde haren er wel af…

  • 9 november 2009 om 09:14
    Permalink

    Als Turbo Joop nog rijd zoals ie reed – me door de zijramen op een rotonde driftend in de rijrichting vooruit laten kijken- in de ex-Fred Frankenhout Opel Commodore GS/E van toen, maak dan je borst maar nat !
    En met de 5 Turbo 1 met zo’n 140+ van het verhard het onverhard opgaan, dan voel je echt dat je leeft!
    Zo’n Metro 6R4 is nog een tandje dikker…….

  • 8 november 2009 om 23:31
    Permalink

    Wij branden echt van nieuwsgierigheid. Ik heb er nog nooit 1 in het echt gezien! 😳

  • 8 november 2009 om 22:58
    Permalink

    jullie zijn wel nieuwsgierig naar de metro 6r4 vind ik heel leuk.

  • 8 november 2009 om 20:47
    Permalink

    Ik laat je graag het mooie Rotterdam zien Wim, ik ga met de lente een toertje ‘jaren 60′ maken. Oa naar m’n geboortehuis. Paps en mams gaan mee 😉

  • 8 november 2009 om 19:55
    Permalink

    Ik vind het Rotterdam dat ik ken echt afgrijselijk. Rij maar eens met de trein van Rotterdam naar Hoek van Holland. Je komt gewoon langs ghetto’s waar je je overdag al niet zou durven vertonen, laat staan ’s avonds.
    De havens vind ik wel interessant en indrukwekkend. Zeer de moeite waard.

  • 8 november 2009 om 19:51
    Permalink

    Aha! Stiekem wilde ik daar altijd al eens naartoe.
    Eigenlijk helemaal niet zo stiekem. 😉 😛
    Kan ik mss eens gedag komen zeggen aan RenesisHP!

  • 8 november 2009 om 19:37
    Permalink

    Ik denk dat je niet zover hoeft te rijden. De sjonnies zou moeten weten waar we ’t ongeveer zouden kunnen vinden denk ik. Ik gok omgeving Rotterdam?

  • 8 november 2009 om 19:35
    Permalink

    Christophe = cameraman? Als ik in Winterswijk kan geraken…

  • 8 november 2009 om 19:21
    Permalink

    Ja, van die Metro moeten we absoluut een verslag zien te krijgen, met video uiteraard! De motor was goed genoeg om later in de XJ220 dienst te doen!

  • 8 november 2009 om 19:07
    Permalink

    Oei, ik had hier even moeten kijken: wat een beest die Metro!! 😮

  • 6 november 2009 om 09:37
    Permalink

    @ turbo joop – yes we moeten zeker snel iets afspreken, momenteel staan we op de Europoort beurs, vandaag de laatste dag dus ik stuur je van het weekeind wel ff een mailtje !

  • 6 november 2009 om 09:31
    Permalink

    Mijn top 3 is al jaren onverandert, alleen de volgorde wisselt wel eens
    dus in willekeurige volgorde:
    1 Citroen traction Avant
    2 Landrover 110
    3 jaguar Mark 2 3.4 of 3.8 , racing green r.h.d !

  • 5 november 2009 om 19:24
    Permalink

    Die Metro: fan!

    Ik zeg: KR-verslag. Lijkt me gaaf om ‘een poster van eind 80′ eens in ’t echt mee te maken.

  • 4 november 2009 om 10:01
    Permalink

    jhon we kunnen een keer afspreken als je het leuk vind dit jaar rij ik niet meer in april begint het weer en dat is in belgie in mei komt er een groot evenement in rosmalen met allemaal oude rotten daar zijn wij ook bij,hoe vind je hem eigelijk we moeten maar snel iets afspreken.

  • 4 november 2009 om 09:29
    Permalink

    @Citrofiel – Voor British Leyland heeft het Groep B gebeuren te kort geduurd, helaas, want die dingen waren een serieuze kandidaat tegen de gevestigde orde! (Peugeot,Lancia,Audi) maar het heeft te kort mogen duren voor BL. Wat wel typische Engels is, is dat de 6R4 gewoon is doorgegaan en is doorontwikkeld.
    Het was een meer imponerende verschijning op de grid dan bv de 205 Turbo16, dit was echt een Metrootje op steroiden !

  • 4 november 2009 om 09:24
    Permalink

    @Turbo zJoop – zit je nog bij Fiat in Watvoordingen?
    Wanneer rijd je weer met de 6R4, komen we 8) kijken

  • 3 november 2009 om 22:42
    Permalink

    mijn top 3 zijn in de rally sport lancia stratos,metro 6r4,en fiat 131 abarth.

  • 3 november 2009 om 21:59
    Permalink

    Hahah! 😀 Het is net alsof ze de achterspoiler gewoon op de voorkant geplakt hebben. 😛

  • 1 november 2009 om 15:40
    Permalink

    dat is lang geleden met die grijze rekord als je op http://www.rallyforkids.nl kijkt daar heb ik verleden week maandag gereden op zandvoort met zieke kinderen daar staan een paar foto s van me op.

  • 1 november 2009 om 14:50
    Permalink

    @turbo joop – ik weet niet hoe je foto’s op de site zet, maar ik heb nog steeds die folder van de 6R4 die we toen van Leyland Motorsport kregen uit Engeland, weet je nog oudje 8)
    En de Boucles de Spa, dat we met moonboots liepen te vernikkelen en dat die 205 Turbo Groep B toen turboonderdelen verloor die tegen onze benen aan spatten ! Welk jaar was dat? Guy Colsoul en die Belga 6R4 met Snyders?

  • 1 november 2009 om 13:32
    Permalink

    ik rij veel in belgie en duitsland ook in nederland als 0 wagen hoe stuur ik een foto op de site

  • 1 november 2009 om 13:01
    Permalink

    @ Turbo Joop – dus de auto waar we allebei helemaal gek van waren heb je nu in je bezit; geweldig, rij je er klassieke rallys mee?
    Groep B was de mooiste tijd of niet soms 😉

  • 1 november 2009 om 12:46
    Permalink

    neeik rij nu met een echte groep b metro6r4 met ongeveer 400 pk dus geen turbo meer

  • 1 november 2009 om 12:38
    Permalink

    @ turbo Joop, dus geen Lancia Delta met Bram Ladage sponsoring meer ?

  • 1 november 2009 om 12:14
    Permalink

    he jhon hier is je oude maatje joop hoeis het inmiddels rij ik met een 6r4 😆

  • 1 november 2009 om 10:20
    Permalink

    @hocks : een rode R8S uit 1970,(de oude Augusto- vernoemd naar de eerste eigenaar) Je kunt deze zien op Carrelation onder Renault; daar schrijf ik binnenkort nog iets over, de aankoop, het ophalen en klaarmaken. De 8S is aangeschaft om wat ritten met mijn broer te gaan doen in het sportieve circuit. Daarom zijn er Delta Mics wielen, Cibie lampen aangekocht om er een klassiek rallye monstertje van te maken. Ook heb ik nog een Aifab tripmaster liggen, ooit gekocht voor de Innocenti, maar deze krijgt een plaats in de Renault !
    Oh ja, op Marktplaats kocht ik een 1300 motor voor € 200 ! (goedkoper klassiek kan bijna niet !)
    Panhard BT 24, ligt in onderdelen, al 10 jaar ! (Dit komt door mijn Vader, toen hij nog leefde vertelde hij altijd dat de Panhard Z12 die die ooit had de best sturende auto was waar hij ooit in had gereden)
    Peugeot 404 1967, eerste lak (niet mooi) maar volledig origineel, heet Miss Daisy en staat al 10 jaar stil in de verwarmde garage.

  • 31 oktober 2009 om 19:19
    Permalink

    sjonnie , dus je hebt een R8S ( geel ?) en heb je nog meer ?

  • 31 oktober 2009 om 19:08
    Permalink

    He Sjonnie , wij delen onze smaak van auto’s ……..

  • 31 oktober 2009 om 19:07
    Permalink

    @Hocks Deze manne reden zo’n 300000 kilometer per jaar met een CX, komplete motoren en bak units stonden klaar in de werkplaats, er zat een koffiezet apparaat in en een rondje was : Parijs – Rotterdam – Amsterdam – Frankfurt – Parijs, er zaten dan ook voor deze rondjes twee man op de bok !
    Hollander was er een en ook nog een firma uit Luxemburg die met de zeswielige monsters reed ! Ook het Algemeen Dagblad had twee of drie CX Breaks lopen, geen Tissiers; ze hadden van alles gebrobeerd als alternatief, Chevrolet Suburban Van, Mercedes 300 Td…..ze kwamen altijd terug bij de CX !

  • 31 oktober 2009 om 19:04
    Permalink

    Ik was eerder ook iemand die vooral bij franse en italiaanse merken vooral de diepte in ging, maar heb me de laatste jaren erg verbreed
    ( en daarin ook weer verdiept)
    Neem bv de BMW M1 in ProCar uitvoering , eerst vind je hem mooi, maar als je hem daarna ook nog eens in actie hebt gezien en gehoord komt die zeker op je lijstje !!

  • 31 oktober 2009 om 18:58
    Permalink

    Te gek ! jij hebt de bruine “Hollander s.a.” CX en gewoon aan het werk gezien! ik niet…. ik ken ze van de Citroen meeting’s , foto’s en verhalen, het lijkt me echt indrukwekkend als z’n lang geval met z’n hoge snelheid voorbij komt, helemaal maf is , dat als ze pech hadden werden opghaald met een CX Tissier plateau waar de hele CX tissier bagagere weer achterop kon…….

  • 31 oktober 2009 om 10:23
    Permalink

    Break : de 504 Diesel
    Sedan : de Giulia / 404 / R16
    GT : MGB GT(met door Sjonnie geprepareerde motor) & Alfa GT of GTV, 1300, 1600, 1750 of 2 liter, I don’t care ! A310 idd 4 cilinder met 6 lampen achter het glas !
    Luxe übersedan : La DS 21 Pallas grijs metallic 1966 aub, Rover P5 of P6 of SD1
    Supercar : Miura (alleen geel) of Lancia Stratos, Iso Grifo 7 liter
    Boy Racer : Innocenti Cooper, R5 Alpine, Peugeot 205 GTI 1.9
    en de Renault R8S (inmiddels heb ik er eentje!)
    No Nonsense : R4, Twingo, Fiat Panda 1 Mini Traveller of Van

  • 31 oktober 2009 om 10:14
    Permalink

    @ Hocks De CX Tissier, ik zal nooit vergeten dat ik met mijn baas zijn Volvo 240 6 in lijn Diesel uit Duinkerken kwam ‘blazen’ ’s nachts, tussen Breda en Dordrecht werd ik ingehaald door zo’n zeswieler krantenjongen, met een 2500 Diesel Tissier.
    Hij gassen en ik gassen, maar ik kon hem alleen bijlopen als een langzamere voorganger hem afremde…….Wat liepen die CX diesels !
    Voor de ‘jonkies’: Dit was zwaar voor het digitale tijdperk, en kranten werden ’s avonds ingevlogen en door een heel leger van CX’en in Europa gedistribueerd ! De Herald Tribune, de Times, de New York Times etc !
    Krantenjongens reden alleen maar CX Break ! 😆

  • 30 oktober 2009 om 23:08
    Permalink

    @Hocks: Leuke lijstjes. Ik kan me er althans aardig in vinden. Die paar Duitsers zouden er even tussenuit moeten, maar verder… :mrgreen:

  • 30 oktober 2009 om 23:02
    Permalink

    Van mijn eigen auto’s is mijn renault 5 TX het meest dierbaar van de rest heb ik niet echt een volgorde……

  • 30 oktober 2009 om 22:59
    Permalink

    Top 3 Middenklassers 1 Renault 16
    2 Citroen GS
    3 Peugeot 504

    Top 3 Grote middenklasssers
    1 Citroen CX
    2 Peugeot 604
    3 Renault 30

    Top 3 Snelle middenklassers
    1 Fiat 131 rally
    2 Alfa Romeo guilia
    3 Citroen Bx Sport

    Top 3 Bestelwagens 1 Citroen Cx Tissier
    2 ciroen HY
    3 peugeot J7

    Top 3 race wagens 1 Porsche 917
    2 Lola
    3 Bmw M1 procar

    Top 3 sportwagens 1 Renault A310 4cil.
    2 Porsche 911 tot 1974
    3 Ferrari 308

    Top 3 4×4 1 Range Rover ( eerste type, 3 deurs, velgen staal)
    2 land rover lang series 3
    3 peugeot 504 break Dangel

    Top 3 station cars 1 Peugeot 504
    2 Citroen Cx
    3 Citroen Cx Tissier

    etc etc…………… er is bijna van elk merk wel wat leuks

  • 30 oktober 2009 om 22:34
    Permalink

    Ik heb verschillende top 3’s

    Top 3 supersportwagens : 1 Lamborghini Espada
    2 Lamborghini Miura
    3 Maserati Bora

    Top 3 Kleine auto’s 1 Renault 5 Alpine
    2 Fiat 127 ( eerste type)
    3 Visa Chrono

    Top 3 grote Sedan’s 1 Maserati Quatroporte
    2 Alfa 6
    3 Fiat 130 ( 4 deurs)

    Top 3 GT’s 1 Citroen SM
    2 Ferrari Daytona
    3 Maserati Ghibli

  • 30 oktober 2009 om 21:42
    Permalink

    Nou vooruit dan:
    1. Bertone Junior 1750 GTV in lavendel graag. Met een tikje extra AutoDelta pep en een strak onderstel.
    2. Fulvia Zagato 1.3S, een zwarte om mee te cruisen.
    3. Frogeye, kaal en racy. Of een rally specced Turner. Minstens 160 pks.

    Lijkt me duidelijk dat we het hier om betaalbare klassiekers hebben 😉

    Over 1300-tjes gesproken: ik lees 185 – is dus 180 – op m’n tellert. Binnenkort een K&N d’r op.

  • 30 oktober 2009 om 17:06
    Permalink

    Tsja, eigenlijk mag ik helemaal niets zeggen hier, aangezien de lijstjes tot nu toe bestaan uit auto’s die in eigen bezit zijn geweest. Ben ik snel klaar mee. Aan de andere kant valt een fantastielijstje ook moeilijk te creeëren, er zijn genoeg uitzonderlijk zeldzame jaren ’30 bolides die ik de moeite waard zou vinden. En waar leg je de grens bij een ‘realistisch’ lijstje? Ik doe mijn best.

    1. Citroën SM; Bijna in alle elementen op en top Citroën. Met uitzondering van de motor, want het typsiche bijna-ondergemotoriseerd-zijn van Citroën werd hier met Italiaanse kennis opgelost. 😉 Comfort, snel, apart, doe maar!

    2. Citroën Traction Avant; 7, 11, 15, maakt me niet zo veel uit. Dit zijn jeugdherinneringen (ja, ik weet dat dat nog niet zo ver terug is). Heel veel fijne dagen gehad bij clubdagen en fantastische ritten gemaakt. Eigenlijk geldt dat voor de DS ook… Maar die zie je in Nederland zoveel dat hij me niet meer kan prikkelen.

    3. Ehm, eigenlijk is er geen derde. Er zijn zoveel auto’s die ik leuk zou vinden om tegenaan te lopen, Frans en Brits en Italiaans. Er zijn geen andere auto’s die ik gericht zou willen hebben. Of misschien een 2cv, om een reis door Frankrijk mee te maken. Dat lijkt me heerlijk. 🙂

    4. Oh, dan toch misschien! Een Fiat 500C. Ook hier gelden de jeugdherinneringen. En dat miniatuur Amerikaans design doet het hem. 😉

    @Klassiekerrally: “Een heerlijke klassieker die te vaak als ‘te gewoontjes’ afgewimpeld wordt” *kuch* Heb ik wat gezegd? 😛

  • 29 oktober 2009 om 16:57
    Permalink

    Die Buick Riviera met spits toelopende achterzijde vind ik een van de mooiste Amerikaanse auto’s ooit…

    Rampspoed-top-3:
    Fiat Ritmo…
    Overal (en dan bedoel ik OVERAL) roest, een versnellingspook die onderaan afbrak, een stoel die bij het vooroverklappen (’t was een driedeurs) een grote barst in de ruit veroorzaakte… Maar het reed wel erg leuk.

    VW 1200 (Mexico-Kever)
    Roestbak en money-pit. Need I say more?

    Citroën BX 1.4 Cannes
    Rotstoelen en rammelend plastic. Uiteindelijk weggedaan vanwege een lek in het hydraulische systeem, waardoor niet alleen de vering maar ook de REMMEN uitvielen. Briljant… 🙄

  • 29 oktober 2009 om 14:47
    Permalink

    @PieterA, tsja een 1300 GTJ, dan mag je van jezelf zeggen : Wie mij niet leuk vindt, die heeft geen smaak!
    Trouwens, ik heb nooit begrepen waarom de Alfa dubbelnokker motor geen industiële design prijs heeft gewonnen, ik vind het een kunstwerk op zich die motor !

    @Lincoln op mijn shortlist prijkt nog altijd een Buick Riviera, 1963 of 64 met de koplampen in de grille ! Ik had hem ooit als Corgi Toy. Vind het verhaal rond het ontwerp magisch en een auto met een motor die “wildcat” heet, hoe cooler kun je zijn?

  • 28 oktober 2009 om 22:22
    Permalink

    nou .. vooruit dan maar ..
    voor dat jullie er om smeken .. de “huilen met de pet” top 3 ..

    #1 .. Maserati bi-turbo ..
    #2 .. AMC Javelin AMX ..
    #3 .. Jaguar XJ-C ..

  • 28 oktober 2009 om 22:18
    Permalink

    ik heb slechts één auto, dus ben ik snel rond. 😛 Toeval wil, hier op foto met een Inno. (al is het geen 1300, maar de zeldzamere 1001)

  • 28 oktober 2009 om 21:58
    Permalink

    de belangerijke/spannende gebeurtenissen in mijn leven kan ik alleen in een time-frame plaatsen omdat ik me de auto,s bij herinner die ik op dat moment had ..

    mijn eerste (na behalen van rijbewijs) auto was de grootste die in de telegraaf stond ..
    een 78er towncar met rode pullman bekleding ..
    met talloze leuke/aardige/vriendelijke dames op de voorbank ..
    zondagmorgen met een kater van hier tot tokio een pannekoek eten op de boulevard in Noordwijk ..
    aan dat ding heb ik echt goede herinneringen .. (serieus wild leven achter de rug) ..
    da,s dus mijn nummer 1 ..

    mijn Buick Riviera rook zo lekker ..
    heel soms worden mijn receptoren nog geprikkeld door die geur ..
    nummer 2 ..

    tijdens het bezit van mijn Lincoln mark III had ik “verkering” met de aller knapste/stoerste/eleganste/gracieuse dame ooit ..
    nummer 3 .. (omdat de wegligging nooit van ze leven opwoog tegen over het aantal peekaas) ..

  • 28 oktober 2009 om 21:53
    Permalink

    Voordat lincoln langskomt, pronk ik even met zijn wijsheid! 😛
    Elke auto is namelijk mooi, als je er de schoonheid van weet in te zien.
    En ook heeft hij elke dag een andere favoriete auto, iets waar ik ook een beetje achter sta.

  • 28 oktober 2009 om 21:51
    Permalink

    O jee… Ik heb ’t aangepast! 😳

    Mijn top drie…
    … bestaat niet! Het is net als met muziek: Afhankelijk van mijn stemming.

    Maar ik zal een grove poging wagen, waarbij ik uit ga van de auto’s die ik heb gehad:
    1. MG B
    Wagonladingen rijplezier, genoeg kofferruimte voor een flinke vakantie, comfortabel maar toch sportief genoeg. Een heerlijke klassieker die te vaak als ‘te gewoontjes’ afgewimpeld wordt

    2. Kever 1303S met Golf GTI motor
    De klassieke Kever-looks, met ATS velgen(!). Je zag er ‘iets’ aan. Maar ‘wat’ werd pas duidelijk wanneer ik gas gaf. Ontaard snel. Reed iedere standaard Golf GTI tot 160 km/u compleet zoek. Heerlijk! Ik mis ‘m…

    3. Morris 1300 Super de Luxe
    Mijn nieuwe lieveling. De motor wordt stukje bij beetje naar ruim 80 pk gebracht (Kevski Style doet de cilinderkop). Is nu al damn quick met de Austin 1300 GT krachtbron. Doet ook 160 km/u op z’n snelheidsmeter.

    Toekomstige kandidaten:
    Lotus Elite (zie de eerste WWW)
    Lotus Elise 111S (deze graag…)
    En wie weet wat ik me nog meer in m’n hoofd haal…

  • 28 oktober 2009 om 21:39
    Permalink

    Kijk, zo’n artikelen kan ik gewoon schrijven. Gewoon uit de losse pols, ja zo goed ben ik echt. 😛

Reacties zijn gesloten.