Nu de koude maanden aanbreken wordt het steeds lastiger klassiekers in het wild te spotten. Maar we willen toch graag inspireren, leren en -vooral- dromen. Vandaar dat we deze nieuwe rubriek hebben uitgevonden: de Werkelijk Waanzinnige Webvondst, oftewel ‘WWW’. Hier presenteren we auto’s die in Nederland, België of de ons omringende landen op internet te koop staan voor bedragen tot € 7500,-.

Lotus Elite 2.2
Lotus Elite 2.2

Wie kent het niet: In de verloren uurtjes snuffelen op marktplaats.nl, ebay.co.uk of mobile.de? Op die laatste website staat al geruime tijd een auto te koop waar ik een groot zwak voor heb. Blijkbaar ben ik dus de enige? Anders was ‘ie toch al wel in andere handen overgegaan? Aan de prijs zal het niet liggen. Of is de auto niet zo goed als in de advertentie te lezen valt? Zitten er addertjes onder het gras? Hoe dan ook, u zult begrijpen dat noch Klassiekerrally.nl noch de auteurs enige vorm van aansprakelijkheid aanvaarden voor gedane aankopen.

Lotus Elite 2.2
Lotus Elite 2.2

Maar goed, terug naar de auto, de WWW van deze week. Het is een Lotus Elite 2.2, zoals uit de titel al bleek. Waarom deze auto? Tja, waarom lust ik spruitjes? Geen idee, ik vind het gewoon lekker. Dat de Elite dezelfde motorisering heeft als de Esprit helpt natuurlijk wel. Dat er -met pijn en moeite- twee kinderen achterin gepropt kunnen worden is ook een pré voor een gezinsvader. En dan de vorm: veel bijzonderder (bizarder?) dan de latere Eclat, die helaas wat meer aangepast werd aan de smaak van het grote publiek. De karakteristieke achterkant werd daarbij afgevlakt, hetgeen de auto optisch voor mij volledig oninteressant maakt. De spanning is er voor een groot deel af. Het is wel een mooie auto, maar geef mij maar dit gekke gevaarte. Wel met andere velgen alstublieft. Het liefst de originele velgen, zoals te zien op de onderste foto.

Lotus Elite 2.2
Lotus Elite 2.2
Lotus Elite 2.2
Lotus Elite 2.2

Wat maakt deze auto technisch interessant voor mij? Allereerst de 2.2 liter motor die er maar liefst 160 paardjes uit perst. Net zoveel als z’n tweeliter voorganger, maar dan zuiniger en met meer koppel. De motor heeft een andere ontsteking, nokkenassen met een ander profiel en een andere cilinderkop. Niet onder de indruk? Wel eens van de legendarische wegligging van Lotussen gehoord? Nog steeds niet overtuigd… Bedenk dan dat deze auto minder dan 1000 kilo weegt. Je lust nog steeds geen spruitjes? Geeft niks. Je bent niet de enige. Voor degene die wel van iets aparts houdt: de Elite is hier te koop. Voor een bedrag van € 6999,-. Laat even weten wanneer je ‘m gekocht hebt. We willen er graag even aan snuffelen!

En zo hoort ‘mijn’ Elite er uit te zien: Mooi kleurtje, originele velgen:

Lotus Elite 2.2 (foto: www.lotus-world.co.uk)
Lotus Elite 2.2 (foto: www.lotus-world.co.uk)
Werkelijk Waanzinnige Webvondst: Lotus Elite 2.2
Getagd op:

24 gedachten over “Werkelijk Waanzinnige Webvondst: Lotus Elite 2.2

  • 14 december 2009 om 21:18
    Permalink

    @ Bart: Sorry, je reactie bleef in het spamfilter hangen. Dat heb ik uiteraard even rechtgezet. Zeer verhelderende review op autoweek!
    Een prachtige Elite heb je! Mooie kleur, mooi interieur. Mag ik een klein beetje jaloers zijn? (Wel gezonde jaloezie hoor).
    Ik schrok wel het verbruik: 1 op 5 vind ik echt niet leuk… Maar ik maak niet veel kilometers. Een of twee keer per jaar met een zware rechtervoet naar Spa, moet kunnen! Ik neem aan dat het ’t waard is, en ga sparen voor een top exemplaar 🙂

  • 26 oktober 2009 om 22:55
    Permalink

    @Wim
    Op naar de volgende Elite. 😉
    Stuur langs de foute kant, vind je dat geen probleem?

  • 26 oktober 2009 om 19:08
    Permalink

    Die blauwe is zojuist verkocht voor £ 1860,-. Dat is ruim € 2000,-. Ik weet niet of ik moet lachen of moet huilen…

  • 21 oktober 2009 om 20:36
    Permalink

    Amai, Wim, speciaal eeuh kleurtje. :mrgreen: Niet meteen mijn ding, maar beter dan het typische rood of groen. Alhoewel BGR de auto wel staat natuurlijk.

  • 21 oktober 2009 om 01:38
    Permalink

    Lekkere naam, en je hebt idd een erg aangename vrouw dat ze dit zou toelaten! 😀 (mail… 😉 )

    De auto vind ik natuurlijk zo lekker als een track van High Contrast: hij blijft gewoon sexy! De velgen maken hem wat mij betreft net af! 😛

    Klik om bij te werken
    I’m editting! Woow! Hi mom! 😀

  • 20 oktober 2009 om 11:53
    Permalink

    En wat mij betreft blijft dat zo. Racing Green en rood zijn zo gewoontjes… :mrgreen:

  • 20 oktober 2009 om 09:25
    Permalink

    Haha, dat heb ik niet beweerd. Ik zeg alleen dat je ze zoveel ziet. 😉

  • 20 oktober 2009 om 09:21
    Permalink

    Hey! Een MGB is niet saai! 👿 😉
    Wel eens in gereden? Echt een heerlijke auto hoor, vooral met goede schokdempers en een gereviseerde motor!
    Bovendien is ‘ie niet meer van mij, maar van mijn vader 😉

    Wanneer er een Lotus zou komen, is dat naast de andere auto’s, niet in plaats van…

  • 20 oktober 2009 om 08:44
    Permalink

    Wat Citrofiel zegt KR, de MG zie je zoveel. Deze daarentegen … 😉 In ieder geval een leuk ding, minder dan 1000 kg, het is een Lotus. Dat moet vuurwerk geven.

    En de prijs lijkt me erg netjes te zijn. Ik zie er trouwens ook wat Espada in, maar dat is enkel goed!

  • 20 oktober 2009 om 00:14
    Permalink

    Muhahaha. Ik houd je niet tegen hoor… (om je nog gekker te maken) 😈 Misschien die saaie MG eruit desnoods, die zie je al zoveel… 😛 Aaaaah, dromen… 🙂

  • 19 oktober 2009 om 20:49
    Permalink

    Jippie! Het werkt dus. Gefeliciteerd Wim. Wil je de truc nu ook even doorgeven aan autoblog aub? 😉

  • 19 oktober 2009 om 20:40
    Permalink

    Duurt het opslaan van edits altijd zo lang? Moet je soms de vijf minuten helemaal uitzitten? Even proberen dan maar.

    Probeerprobeer. Ehm, testtest dus.

    Nog een keertje testen! 😛

    Als dit er staat, dan hoef je de tijd niet uit te zitten, en kan je na even gewacht te hebben na op ‘opslaan’ gedrukt te hebben, een andere pagina openen. We’ll see…

  • 19 oktober 2009 om 20:34
    Permalink

    De Espada zag ik er ook een beetje in. En vergelijkingsmongolen hebben we hier niet 😉 (sorry Autoblog, grapje!)

    Ja, die edit-functie zit goed in elkaar he? En vijf minuten moet voldoende zijn…
    Als admin kan ik uiteraard onbeperkt editen 😈

  • 19 oktober 2009 om 20:32
    Permalink

    Ach, zo’n grote achterruit die als achterklep dient… Hoe kun je dat over het hoofd zien?!

    Over het algemeen heb ik overigens helemaal niks met jaren ’70 auto’s. Maar exentrieke exemplaren als deze kunnen altijd op mijn waardering rekenen!

    Overigens deed hij me ook aan de Lambo Espada denken op het eerste gezicht. Nog zo’n vreemd gelijnde sportauto. En de Breadvan kwam ook gelijk bij me op. Just to let you know, niet om de vergelijkingsmongool uit te hangen. 😉

    Cool! Je hebt een edit-mogelijkheid toegevoegd? Tot vijf minuten na plaatsing kun je je reactie bewerken. En gedurende die vijf minuten is je reactie zichtbaar? 😀 Gaaf! Beats Autoblog! 😉

  • 19 oktober 2009 om 20:15
    Permalink

    Grappig, de achterzijde vind ik ook prachtig, maar ik had nog nooit de link met de Volvo gelegd…

  • 19 oktober 2009 om 19:01
    Permalink

    Leuk, die P1800ES-achtige-achterkant, maar dan moderner… 😈 (of vloek ik nu?) Ik vind hem echt gaaf, zo’n apart gelijnde auto.

  • 19 oktober 2009 om 18:43
    Permalink

    Iedereen een bijdrage en er een Klassiekerrally auto, het hoogte punt van de rally, van maken :mrgreen: Zeker niet moeders mooiste, maar wel een van de specialere. Btw verslavend hè, marktplaats ed

  • 19 oktober 2009 om 18:31
    Permalink

    Oh ja, excuses voor de Werkelijk Waanzinnig Waardeloze foto’s van de WWW van deze week…
    Vandaar dat ik twee foto’s van andere Elites heb toegevoegd.

Reacties zijn gesloten.