Mocht bovenstaande auto u bekend voorkomen, dan is dat goed mogelijk. Classic World Racing uit de Midlands in Groot Brittannië heeft de originele mallen van de TVR Tuscan uit 1968 weten te bemachtigen. Het eerste project waarbij van die mallen gebruik gemaakt werd, was een racewagen die ‘Titan’ gedoopt werd. De Titan werd tijdens de Race Retro beurs gepresenteerd en lokte de vraag naar een straatversie uit. Die komt er nu dan ook.

Mike Luck (CWR directeur) hoorde dat de mallen zo’n 20 jaar onaangeroerd in een schuur lagen. Na een opdracht van een klant om een auto voor een Maleise race-serie te bouwen, werd besloten die mallen daarvoor te gebruiken. In totaal bouwde TVR slechts zo’n 20 Tuscans met lange wielbasis, mede door problemen met de levering van de 4,7 liter Ford V8 motoren. Tijdens de bouw van de ‘nieuwe’ Tuscan, groeide het enthousiasme van het team, en werd besloten de gevraagde straatversie in productie te nemen. Heel bescheiden werd die versie ‘Titan’ genoemd.

Een van de leden van het team is Chris Schirle, die tussen 1982 en 1987 voor Peter Wheeler werkte. In die periode was hij verantwoordelijk voor de succesvolle wigvormige 450 SEAC, die er uiteindelijk voor zorgde dat TVR een belangrijke speler in de Britse motorsport werd.

Wat motorisering betreft maakt CWR gebruik van een Chevrolet LS3 V8 motor die 480 pk produceert, gekoppeld aan een 5-bak. Via een sperdifferentieel worden de krachten naar de achterwielen geleid. Met een gewicht van zo’n 980 kg (zonder vloeistoffen) zullen de prestaties op z’n zachtst gezegd indrukwekkend zijn. Naar verwachting zal de Titan £ 42.500,- exclusief de Britse BTW gaan kosten.

Nu is er een keuze: Chequeboek uit de zak halen om deze reïncarnatie aan te schaffen, of toch liever een klassieke TVR kopen?

Bron: www.cwrcars.com


14 reacties

  1. Ik vind hem uber gaaf, ik hou wel van zoiets, en ja ook van de Griffith 200 en 400 en de Tuscan V8 LWB e.d. maar dit is betrouwbaarder en wellicht ligt ie beter op de weg.
    eneuh 480pk op dat gewicht 8) yeah…heerlijk.
    benieuwd hoe het interieur er uit komt te zien, moeten toch wel wat mooie lichtgewicht kuipstoelen in een beetje passend bij de klassieke looks, zeg Cobra Monaco’s oid.

  2. Er worden geen klassieke TVR’s voor gesloopt, dus elke verkochte CWR is een verrijking van het straatbeeld. Los daarvan zou ik zelf toch liever voor het origineel gaan.

  3. De voorsplitter zou een ‘no go’ voor mij zijn. Sowieso liever een echte, met speed six als het kan. 😉

  4. Leuk initiatief maar toch zou ik dan liever een ECHTE klassieke TVR kiezen, of desnoods een Griffith 8)

  5. Ziet er uit als een oude Taimar… en dat vond ik toch wel de leukste TVR uit de TVR geschiedenis. maar toch heb ik dan liever een oude ( of hij moet in details gewoon een oude worden… andere verlichting , en gewoon als TVR Taimar )

  6. ik heb nog een dikke tvr v8 te koop

  7. I bet this is completely different koek.

  8. Een goed gerestaureerde (en waar nodig gemodificeerde) klassieke TVR zal ‘t ook best goed doen.
    De 2500 M is in standaard uitvoering wat astmatisch, maar daar is best een mouw aan te passen :mrgreen:

  9. Zonder twijfel kies ik deze! Een top-auto, waar zeker en vast veel minder aan zal mankeren dan aan een klassieke Tiv.

    Een V6 optie zou wel aardig zijn. Niet iedereen zal met een lekker gevoel met ‘480 on tap’ wegrijden. One hundered and eighty! en in seconds . . . De Lilley M is een klassieker uit m’n jeugd – met 136 pk 3 liter Ford, 165 met Webers – en een heerlijke auto. De snuit ziet er nu een beetje S-errig uit. Mmmmhhh . . .

  10. Ik vind die Chevy V8 wel een passende keuze. Tenminste… als het echt een auto moet zijn die je foutjes genadeloos afstraft.
    Hoewel ik ‘t project bewonder, zou ik zelf toch voor iets anders kiezen. Wellicht toch een klassieke TVR…

  11. mee eens .. een Chevy 8 pitter is gewoon te “makkelijk” ..
    op deze manier kan de motorkap gewoon dicht blijven voor het eerste half-jaar ..
    hier hoort idd een beetje on-nodig moeilijk doenerij bij ..

    en da,s niet sarcatisch bedoelt ..
    maar na elke race moet er gewoon iets aan zo,n ding mankeren ..
    met de reden om lekker te kunnen pielen en verbeteren ..
    zodat er na verloop van tijd geen enkele hetzelfde meer is ..

  12. Jammer van die über motorisatie, waarom niet een zestienklapper 2 liter Alfa blok of zo?
    Ik weet wel dat TVR een ‘heary chest’reputatie heeft; maar dit zou het moment voor fine tuning zijn.
    Wel een mooie wagen.


Comments are closed.