De ruim 200 deelnemers aan de 57e editie van de International Historic Tulpenrallye zullen op zaterdag 8 mei op de Koningin Wilhelmina Boulevard in Noordwijk nog een spectaculaire sprint rijden. Alle auto’s zijn gebouwd voor 1972 en hebben wanneer zij in Noordwijk over de boulevard sprinten een tocht van bijna 2500 kilometer onder de wielen. De meest indrukwekkende auto’s zijn zonder twijfel de 10 deelnemers uit de Vintage klasse, allen met auto’s die zijn gebouwd voor 1950 (6 Bentley’s). De boulevard zal voor de sprint geheel worden afgesloten zodat het publiek optimaal van het spekatakel kan genieten. De toegang is gratis.

Het totale traject van de TulpenrallyeSprint heeft een lengte van 250 meter. Vanuit een staande start, waarna de auto’s zo snel mogelijk weg accelereren, ligt er op 125 meter een a cheval stop. Hier moet de auto geheel tot stilstand komen met de over de weg getrokken lijn tussen de voor- en achterwielen. Na deze stop accelereren de auto’s opnieuw weg om na 125 meter bij de 2e a cheval stop opnieuw geheel tot stilstand te komen. De equipe met de snelste tijd over dit traject wordt de winaar van de TulpenrallyeSprint. In totaal zijn er 3 klassen op basis van cilinderinhoud van de motor. De deelnemers starten met een verschil van één minuut vanaf half twee ‘smiddags, zodat het programma de hele middag duurt en rond vijf uur zal worden afgesloten.

Na de TulpenrallyeSprint rijden de auto’s direct door naar het naast de boulevard gelegen Grand Hotel ‘Huis ter Duin’ voor de finish van de Tulpenrallye. Hier worden alle deelnemers op het podium door speaker Bert van den Dool gevraagd naar hun bevindingen tijdens de rally. Tevens ontvangen alle equipes hier de traditionele tulpen en is voor alle deelnemers haring en jenever. De 57e Tulpenrally start op zondag 2 mei in Vichy in Frankrijk. Een route van bijna 2500 km brengt de deelnemende auto’s via Vals-Les-Bains, Aix-les-Bains, Murten (CH), Pont a Mousson en Genval (B) op zaterdag 8 mei terug in Noordwijk. De oudste deelnemende auto is de Mathis uit 1925 van Ronald en Rosanne Brons die van start gaat in de Vintage Klasse.

6 reacties

  1. Beste mensen, waarom het persbericht van vorig jaar??? Bij mijn weten gaan we dit jaar van Bergerac via Montauban, Rodez, Vichy, Troyes en Dinant naar Noordwijk… iets andere route dan jullie nu vooschotelen!



  2. Mooi openingsplaatje hoor. 😉

    Op zich vind ik deze dingen altijd erg leuk om te zien. Auto’s in hun volle glorie, gewoon even voluit gebruikt. En door de korte duur kan je veel verschillende zien. Daar ligt ook gelijk het probleem waarom ik specifiek deze sprint dan weer wat minder interessant vind. Veel van de deelnemende auto’s zijn nu eenmaal niet de meest spannende. Austin-Healey, MG, Triumph, Porsche, Volvo. Tsja, die zie ik dagelijks ook wel rijden… (oke, A-H niet dágelijks…) En dan is het ook nog best veel van hetzelfde.
    Logisch natuurlijk, met echt heel bijzondere auto’s zullen veel mensen niet willen rallyen. De auto moet wel geschikt zijn voor dit werk en niet te duur. Tsja, blijkbaar kom je dan snel bij hetzelfde uit. Maar goed, ik ga dus niet de moeite nemen er naartoe te gaan. Als iemand die er wel is even wat filmpjes wil maken van de wél interessante auto’s ben ik helemaal gelukkig. :mrgreen:


Comments are closed.