Afgelopen weekend werd de race der races weer verreden. Vergeet de F1 (als je dat nog niet had gedaan), want de 24 uur van Le Mans biedt veel meer spanning en spektakel dan de races met matig klinkende formule-auto’s. Helaas vindt het evenement slechts één maal per jaar plaats, maar dat maakt het ook extra bijzonder.
Winnende F1 coureurs
Ook bijzonder was de winnaar van deze editie: Niet Audi, maar Porsche wist als eerste (en tweede) een auto over de finishlijn te sturen. Een hele prestatie na een afwezigheid van 17 jaar. En precies 45 jaar na de eerste overwinning van het merk. Om de link met het eerder genoemde F1 circus te leggen: Niko Hülkenberg stuurde de Porsche 919 Hybrid als laatste over de eindstreep.
Een Formule 1 coureur die Le Mans wint… Dat hebben we toch eerder gezien? Klopt! ‘Onze eigen’ Jan Lammers deed dat namelijk ook. In 1988 in de waanzinnig klinkende Jaguar XJR-9LM (excuses voor de zeer matige beeldkwaliteit van onderstaande video).
Kleine verschillen
Opvallend is het ogenschijnlijk kleine verschil tussen beide overwinningen. Niko en zijn teammaten Earl Bamber en Nick Tandy reden 395 rondes, met een totale afstand van 5383,46 kilometer. Jan, Johnny Dumfries en Andy Wallace reden 394 rondes, en 5332,97 kilometer. Eén ronde en 50,49 kilometer verschil, 27 jaar later. Reden ze toen zo goed, of rijden ze nu zo slecht?
Het antwoord op die vraag is: Geen van beide. In 1990 werden chicanes aangelegd in de ‘Mulsanne Straight’, omdat de FIA een circuit met een recht stuk van meer dan twee kilometer niet meer wilde goedkeuren. De hoogste gemiddelde snelheid op Le Mans bedroeg tot dan 249,8 km/u, maar zakte door de chicanes naar 243,3 km/u in 1993. Dit jaar lag de gemiddelde snelheid weer dicht bij de oude waarde van voor 1990, met 249,2 km/u. Slechts 0,6 kilometer per uur langzamer dus.
De hoogste gemiddelde snelheid ooit werd gehaald door de Porsche 917 (250 km/u) en Porsche 956 (251 km/u).
Ondanks alle veiligheidsmaatregelen die de snelheid dienden te beperken, liggen de snelheden dus weer onvoorstelbaar hoog. We kunnen dan ook gerust stellen dat de vooruitgang erg groot is.
Le Mans 2016
We kijken overigens uit naar 2016, wanneer Ford met hun waanzinnig mooie nieuwe GT terugkeert naar Le Mans, en er zijn geruchten dat ook McLaren naar het circuit de la Sarthe zal komen. Mooie vooruitzichten!
Bronnen: Wikipedia, Porsche.
Met dank aan Perry voor de suggestie!