Wat hebben CAD/CAM en Can AM gemeen? Normaal gesproken niets, tot het Duitse LMP Engineering in het spel komt. Zij maakten met behulp van moderne technieken als eerdergenoemd CAD/CAM en lasersnijders een bijzonder exacte replica van de McLaren Can Am M1. Het project is bedoeld om te laten zien waartoe het bedrijf uit München in staat is, maar ze zijn bereid extra exemplaren te bouwen wanneer daar vraag naar is.

Kopers krijgen dan een stalen spaceframe met daarop gepopnagelde en gelijmde aluminium panelen die de bodemgroep vormen. De aandrijving wordt verzorgd door een Chevrolet 350 V8 Small Block, voorzien van 4 Weber 48 IDA carburateurs. De carburateurs zijn op een flowbench geoptimaliseerd en voorzien van de juiste sproeierbezetting, voor de motor gestart werd. De uitlaatgassen worden afgevoerd door met behulp van CNC apparatuur gebogen RVS pijpen, die door toepassing van een doorn bij het buigen hun ronde diameter behouden hebben. Zo is een optimale flow gegarandeerd. Alle pijpen zijn op gelijke lengte gebracht, met een marge van minder dan 2 mm. De buitenzijde is gepolijst, en voorzien van schroefdraden om lambda sensoren aan te kunnen brengen, zodat de motor optimaal afgesteld kan worden.

De overbrenging van het motorvermogen naar de achterwielen wordt verzorgd door een gloednieuwe Hewland DG 300 versnellingsbak met vijf versnellingen en een achteruit, die samen met de motor deel uit maakt van het chassis en de wielophanging. Door toepassing van een magnesium behuizing is het gewicht van de bak beperkt gebleven tot 53 kilo. De versnellingsbakolie wordt gecirculeerd door middel van een oliepomp, en kan daardoor eenvoudig gekoeld worden door middel van een externe oliekoeler, mocht dat nodig zijn.

Om de auto afdoende te kunnen afremmen, worden -uiteraard ook met CAD/CAM vervaardigde- AP race remmen toegepast, die optimaal gebruik maken van de beschikbare ruimte binnen de 16″ BBS-velgen. De klauwen op de voor- en achterremmen hebben elk 4 zuigers, die de Ferodo race remblokken op 330 mm ø grote geventileerde remschijven persen.
De wielen en remmen zijn door middel van een double-wishbone constructie vóór, en een wish-bone met bovenliggende radiusarm achter aan het chassis bevestigd. Eibach veren en Koni gasgevulde coil-over schokdempers veren en dempen het geheel. Alles is geheel instelbaar en met NAS bouten uit de luchtvaartindustrie gemonteerd.

Klinkt goed? Beetje vakantiegeld over? Klik dan snel naar de website van LMP Engineering!

6 reacties

  1. mooi man, vooral die foto’s zonder body.
    tis dan wel RHD maar je zit bijna in het midden zo te zien :mrgreen:
    wel jammer? dat er geen hoofdsteun zit?, nu een beetje scary zo zonder lijkt me.

  2. Met replica bedoel ik in dit geval natuurlijk een auto die ook technisch precies zijn voorganger is en niet slechts een uiterlijke kloon.

  3. Bijna mee eens. Als je ‘replica’ definieert als de mensen van LMP ben ik ’t met je eens.
    Als je een Jaguar D-type met XJ motor en plastic carrosserie bedoelt: Dat vind ik toch minder interessant om de een of andere reden…

  4. Jep. Als ze echt gaan racen met deze auto wordt het een heel ander verhaal, dan is elke auto, of het nou een echte of een replica is, interessant. 🙂

  5. Er moeten nog ‘battle scars’ toegevoegd worden. Wordt ‘ie minder klinisch. Vind ’t desalniettemin een fraai stuk werk…

  6. Na me door de brij van onbekende (merk)namen en onbegrijpelijke afkortingen geworsteld te hebben is mijn conclusie nog hetzelfde als voordat ik begon met lezen: Het zal vast snel en leuk zijn, maar boeiend? Mwah… Just some replica.

Comments are closed.