Geen restauratie zonder grotere of kleinere tegenslagen. En nu ben ik er een tegengekomen die ik wel verwachtte, maar waarvan ik hoopte dat ’t minder erg zou zijn. Tegen beter weten in uiteraard… De buitendorpel moet er af, en de dorpelplaat daarachter moet vervangen worden. Hopelijk slechts gedeeltelijk, anders moet ik het achterspatbord ook nog gaan doorslijpen. En dat zou wel een echte tegenslag zijn…

MGB Deelrestauratie, deel 3: Drempelvrees
Getagd op:

16 gedachten over “MGB Deelrestauratie, deel 3: Drempelvrees

  • 7 augustus 2010 om 18:32
    Permalink

    Dank je! Uiteraard kunnen jullie op de voet volgen hoe het laswerk verloopt…

  • 7 augustus 2010 om 16:59
    Permalink

    Wim : ik wens je in ieder geval veel succes!

  • 7 augustus 2010 om 13:50
    Permalink

    Of PUR nu wel of niet geschikt is: Het komt er bij ons niet in.
    De MG heeft geen zwaar leven, en wat lincoln al een beetje aangeeft: Een fatsoenlijke roestpreventie (lasprimer met een was-achtige substantie denk ik) beschermt de auto voor de komende tijd voldoende.

    Ik zit te denken aan een kruisvormige versteviging in de deuropening.
    Uiteraard breng ik die aan vóór ik de dorpel er uit slijp. Ben niet bang voor een beetje laswerk… 😉

  • 7 augustus 2010 om 12:04
    Permalink

    @ Hocks:

    Voor automotive toepassingen bestaat al jaren pur die dat niet is. 2 compo spul. Echter vraag ik me af of pur wel hygroscopisch is? Pur staat voor Poly Urethaan Resin. Polyurethaan is alles behalve hygroscopisch iig. Het enige wanneer dat voor kan komen is met aanbrengen, als het nog vloeistof is voor de chemische reactie. Het zal me niets verbazen als er dan damp af komt die het is. Huizen gebruiken het immers ook steeds tussen de wanden.Doe je dat met beton, dan krijg je betonrot, wat wettelijk gezien niet mag en waar bouwinstanties ook bovenop zitten….
    Wat je alleen zegt over het opnieuw lassen is wel waar: Het smelt en stinkt als de hel! Maar het pur wat ik ooit eens op een 350SL heb gebruikt was alles behalve hygroscopisch….

  • 7 augustus 2010 om 12:01
    Permalink

    @Hocks + @Kevski ..
    in de scheepsbouw wordt aan de binnenkant van een schip altijd een laag pur gespoten ..
    dat is om condens tegen te gaan .. en werkt zolang al pur bestaat prima ..
    pur trekt alleen vocht aan bij het uithardings proces ..
    sterker nog .. als je de oppervlakten vochtig maakt wordt pur een perfecte constructie-lijm ..
    toch ben ik altijd voorzichtig met pur ..
    er is namelijk een hele dunne lijn tussen isoleren en ventileren ..
    die is bijna niet uit te leggen en heeft meer met gevoel te maken(emotie/passie met pur) ..

    toch zou ik niet bang zijn om een koker vol te blasten met pur ..
    eerst de boel in de owatrol zetten natuurlijk ..
    maar voor @Klassiekerrally heeft dat totaal geen zin ..
    een planten-spuitje en lijn-olie lijkt me voldoende om de boel roestvrij te houden voor de rest van zijn leven .. voor een euro of 8 weet je alles ..

  • 7 augustus 2010 om 11:29
    Permalink

    Kevski Style: sorry , maar daar ben ik absoluut niet mee eens, Purschuim is hygroscopisch en werkt eerder roest bevorderend dan dat het tegen gaat, Alfasuds hadden ook delen gevuld met pur, omdat men dacht dat hielp….en hielp dat ..haha…alfasud !!!!
    tegenwoordig hebben sommige auto’s ook een soort schuimvulling , maar alleen als afsluiting in holle ruimtes (bv overgang van dorpel naar kniestuk ) om de auto stiller te maken, dit materiaal is vettig.
    Nee echt dit hoort in het rijtje : krantepapier, papiermache, betonmortel
    reparaties! zoals vroeger bij “wrak van de weg “van Tros kieskeurig
    nb; stel je doet er pur in , en je moet er toch nog een keer aan lassen..

  • 7 augustus 2010 om 10:35
    Permalink

    In mijn ‘tijd’ werd er veel bij Heuten in Aken gekocht, een grote winkel voor alles wat Britse sportwagens zijn, of Angloparts in Mechelen, plaatwerk voor de Castle section hebben ze daar wel op voorraad.
    Om het erin te lassen, is er in Winterswijk geen mobiele las service, in Rotterdam belden we altijd Tuut Tuut Tuut, de Groetjes van Ruud, die kwam langs met zijn bestelbus en had de nodige las apparatuur bij zich, hij was in verhouding niet duur en had een paar ‘gouden handen’

  • 7 augustus 2010 om 10:29
    Permalink

    Oh ja, vergat ik bijna, je moet de B ook aan de onderkant steunen, absoluut de wielen eraf en een soort wieg maken waar de carrosserie op leunt.
    Juist omdat de motor, bak en achteras er onder zitten helpt een X vormige versteviging nder de wagen enorm

  • 7 augustus 2010 om 10:28
    Permalink

    Wim, ik heb het nagevraagd bij iemand die vele MG’s heeft gered van een wisse dood.
    Hij raad aan om tussen de slotplaat op de carrosserie (de B stijl) en je scharnierpunt voor bij je deur (de A stijl) zo wie zo een versteviging te maken.
    Verder een tijdelijke versteviging boven de vloerplaat te maken.
    Zijn je vloerplaten goed, vangen deze het nodige op, maar hij raadde aan om degelijk en voorzichtig te werk te gaan en niet in een keer al het oude te verwijderen voordat je dus tijdelijke verstevigingen hebt aangebracht.

    Ik hab altijd zo’n bewondering voor plaatwerkers, ik bak daar helemaal niets van

  • 7 augustus 2010 om 08:51
    Permalink

    En er is een rare maar o zo goede oplossing voor roest van binnenuit tegen de tijd dat alles op zijn plek zit: Purschuim. Op de plek waar dat spul zit kan niets anders meer bijkomen. het weegt nagenoeg niets, maar zorgt wel voor 40% meer stijfheid in de dorpels. Hoe voller je een dorpel kunt spuiten, smeren en hoe beter je het daarna af kunt dichten hoe beter het werk. Echter wel voor de verf doen, aangezien het overal vandaan kan komen en je het weg moet snijden. Je kan daarentegen ook een 2de dorpel gebruiken, maar dan ben je niet van het roestprobleem af van binnenuit en het weegt zwaarder….

  • 7 augustus 2010 om 00:34
    Permalink

    Ja goed verstevigen!!
    Niet te bang zijn om wat weg te halen (zachte heelmeesters maken stinkende wonden) , wat slecht is moet vervangen, haal zoveel weg dat je weer gezond “vlees” hebt .maak wel veel foto’s en eventueel malletjes van karton om te zien wat je moet maken en hoe je het moet buigen/ zetten.
    Spuit de gezonde basis in een goede lasprimer, en ook de platen die er weer ingelast worden. gebruik een luchtspuitje tegen evt brandgevaar en om te koelen dat er niet teveel warmte in de plaat komt.
    eventueel zou je voor complete buitendorpels kunnen gaan ( ik weet niet wat de verkrijgbaarheid is en de kosten) maar dan kun je namelijk de binnendorpels gedegen aanpakken.
    Laat je hoofd niet hangen, positief blijven je moet er even doorheen!
    mischien weet je alles al , maar als je een gerichte vraag hebt zie ik het wel ……….

  • 6 augustus 2010 om 18:32
    Permalink

    Keggen/spieën, blokken hout… Ach, ik ben toch lekker aan het lassen. Las zo een hoekprofiel of vierkante buis in de deuropening 😉

  • 6 augustus 2010 om 18:25
    Permalink

    aai aai @Klassiekerrally .. wat een leed ..
    het naarste maar ozo ommisbare gedeelte van je auto ..
    en wat je er ook mee doet .. that part will never shine ..
    bijna net zo ondankbaar als een riolering-systeem aanleggen in je huis ..
    gaat veel tijd en scheld-partijen in zitten ..
    en later zie je er nix meer van .. als je het goed hebt gedaan iig ..
    en dat allemaal zonder brug ..

    maar de boel spanningsvrij maken kan met zo,n lichte auto toch makkelijk met wat keggen/spieen + blokken hout ??
    of net effe over de spanning heen hangen ..

    @Hocks .. kom er maar in met een gedegen stukje advies voor de site-master ..
    die arme knul zit in zak en as en roest ..

  • 6 augustus 2010 om 16:30
    Permalink

    Ga ik zeker doen, al vinden ze dat in het restauratieboek dat ik heb blijkbaar niet nodig… 😯

  • 6 augustus 2010 om 16:17
    Permalink

    De castle section, ga je daar aan werken Wim raad ik je aan om tijdelijke verstevigingen om knikken en torderen tegen te gaan.

Reacties zijn gesloten.